رئیس سازمان شیلات ایران اعلام کرد:

تولید ۱ میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات شیلاتی در کشور.

خون‌میرزایی، رئیس سازمان شیلات ایران، گفت: مجموع تولیدات شیلاتی در سال ۹۸ بیش از یک‌میلیون و ۲۸۰ هزار تن بوده است که جلوتر از برنامه ششم توسعه هستیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به رشد ۴۰ برابری تولیدات شیلات از سال ۵۷ تاکنون، گفت: مصرف سرانه آبزیان نیز با رشد تولید افزایش‌یافته و از یک کیلوگرم در سال ۵۷ به بیش از ۱۳ کیلوگرم در سال ۹۸ رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه افزایش تولید در شیلات مدیون ایجاد زیرساخت، انجام مطالعات و تربیت نیروی انسانی ماهر است، تصریح کرد: در تمامی جهان صید و فشار دریایی به سمت پرورش آبزیان رفته است که ایران نیز همین رویه را در پیش گرفته است.

خون میرزایی در این باره افزود: صید از دریا انفال محسوب می‌شود و در صورت صید بی‌رویه شاهد آسیب‌های غیر قابل برگشت خواهیم بود. پایداری صید و حفظ اشتغال موجود در جامعه صیادی را شاهد بوده‌ایم؛ همچنین خوداری از فشار بیش ‌از حد بر منابع و ذخایر نزدیک و توسعه صید در آب‌های فرا سرزمینی و دور به‌خصوص در اقیانوس هند مدنظر سازمان شیلات ایران بوده است.

رئیس سازمان شیلات ایران با اشاره به رتبه اول صید در غرب اقیانوس هند توسط کشورمان، یادآور شد: در صید آبزیان رتبه ۲۵، در پرورش یا آبزی‌پروری رتبه ۱۸، در صید تن ماهیان اقیانوس هند رتبه دوم و در صید غرب اقیانوس هند رتبه اول را کسب کرده‌ایم.

رتبه اول تولید ماهی قزل آلا

خون‌میرزایی، افزود: در تولید ماهی قزل‌آلا در آب‌های شیرین و شور رتبه اول جهان را داریم؛ در پرورش میگو رتبه ۱۴ جهان، در تولید گوشت ماهیان خاویاری نیز رتبه سوم و در تولید خاویار نیز رتبه دوم جهان را داریم.

معاون  وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در ۲۰ سال اخیر در تولید محصولات شیلاتی شیب تقریبا پایداری را شاهد بوده ایم، گفت: تولید در شیلات دارای مزیت نسبی بوده و سودآوری بالایی دارد.

به گفته خون میرزایی، یکی از رویکردهای این سازمان توسعه پرورش آبزیان به‌خصوص در آب‌های شور با تمرکز بر پرورش میگو است.

پرورش میگو در سال‌های اخیر در دولت یازدهم و دوازدهم افزایش پیداکرده است، اما آنچه امسال مایه امیدواری است جهش بزرگ تولید در این بخش است؛ در حال حاضر از ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی مناسب فقط ۱۲ هزار هکتار بهره‌برداری می‌کنیم، البته ۶۴ هزار هکتار آن به سرمایه‌گذاران واگذار شده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر بتوانیم ۱۳ هزار هکتار در دست‌ساخت اراضی پرورش میگو را تا سال آینده به بهره‌برداری برسانیم، گفت: با بهره‌برداری از ۲۵ هزار هکتار، خواهیم توانست ۱۰۰ هزار تن تولید داشته باشیم. همچنین باید کمک کنیم تا در استان‌های ساحلی فشار بر منابع با صید غیرمجاز وارد نشود.

۲۹ مرداد ۱۳۹۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست